
Viktige endringer fra 1.1.22
Ved nyttår kom det flere endringer i pensjonslovgivningen som får konsekvenser både for den ansatte og for arbeidsgivere. Vi gir deg en oversikten.
Pensjonsleverandører og arbeidsgivere kan fra nå av sende informasjon til alle medlemmer i innskuddsavtaler elektronisk, med mindre medlemmet aktivt har reservert seg mot dette.
Dette vil forenkle kommunikasjonen og samtidig være en mer tidsriktig kommunikasjonsform enn papir.
Endringen vil også spare pensjonsleverandørene for mye «detektivarbeid», der man ikke finner hjemmeadresse til medlemmene.
Det vil komme en forskrift hvor pensjonsleverandørene nå får hjemmel til å hente elektronisk kontaktinformasjon om arbeidstakeren fra arbeidsgiver.
Det er dog viktig å merke seg reservasjonsmuligheten som ligger i regelverket. For de aller fleste vil digitalisering være hensiktsmessig og ønsket, men det vil ikke passe for alle.
Endringen om digitalt førstevalg trer i kraft omgående.
Ved nyttår kom det flere endringer i pensjonslovgivningen som får konsekvenser både for den ansatte og for arbeidsgivere. Vi gir deg en oversikten.
Maksimal innbetaling til individuell pensjonssparing reduseres med 62,5 %, fra kr 40 000 til kr 15 000.
Med virkning fra januar 2021 har Skatteetaten besluttet at arbeidsgivere i privat sektor skal benytte A-meldingen til å rapportere hvilken pensjonsinnretning man benytter.