Spørsmål og svar om Covid-19
Lurer du på noe om Covid-19 og forsikringene dine? Under finner du svar på noen av de vanligste spørsmålene vi får. Savner du svar på noe? Gi oss beskjed - siden oppdateres fortløpende.
Reiseforsikring
Det er i utgangspunktet forsikringsselskapenes normale vilkår som gjelder, også ved hendelser knyttet til koronautbruddet. Det betyr at selskapene dekker avbestilling av reiser til områder UD/Folkehelseinstituttet (FHI) ikke anbefaler.
Reisen må ha vært bestilt innen reiserådet, om ikke å reise, ble fastsatt av UD/FHI 12. mars. For tiden gjelder reiserådet for reiser i hele verden, med unntak av Norge, frem til 20. august.
Regjeringen har sagt at det kan komme endringer i reiserådet for reiser i Norden og enkelte nære Europeiske land. Hvis slike endringer i reiserådene fra Regjeringen kommer vil kan forutsetningene for forsikringsselskapenes avbestillingsforsikring endres før 20. august.
Det kan være mindre ulikheter i forsikringsselskapenes vilkår. Følg med på ditt forsikringsselskaps hjemmeside eller ta kontakt med din kontaktperson i Söderberg & Partners.
Forsikringsselskapene har enorm pågang p.g.a. korona, spesielt avbestilling og fremskyndede hjemreiser. Derfor dessverre tar saksbehandlingen mye lenger tid enn vanlig. Selskapene ber om at alle er litt ekstra tålmodige i denne unntakstilstanden. Vi kan hjelpe dem ved å ikke ringe. Er det noe som haster helt spesielt, kontakt selskapet via nettløsningene de har på sine hjemmesider. Da kan saksbehandlerne bruke tiden sin på å behandle saker, og vi får sakene våre litt raskere behandlet.
Avbestilling dekker ikke reiser i Norge på generelt grunnlag. Reiserådet fra UD/FHI gjelder inntil videre og dekker hele verden med unntak av Norge. Det vil si at det er de ordinære vilkårene som gjelder hvor man kan avbestille grunnet akutt sykdom eller død. Dersom tjenesteleverandørene kansellerer leveransen skal forhåndsbetalt kostnad refunderes av leverandøren.
Det kan være ulikheter i forsikringsselskapenes praksis i disse spesielle tider så ta kontakt med selskapet for å finne ut om du likevel kan ha rettigheter for å få erstatning.
En rekke av forsikringsselskapene har egne studentdekninger samt at ANSA tilbyr en god reiseforsikring tilpasset studenter. For å få dekning må studenten ha tegnet egen reiseforsikring. Studenter som ikke bor hjemme er ikke dekket av en tradisjonell familieforsikring. For fremskyndet hjemreise for studenter må informasjon om forsikringsdekning hentes fra forsikringsselskapets hjemmeside eller ved å ta direkte kontakt pr. mail/telefon.
Når det gjelder avbestilling av reiser hvor leverandøren ikke leverer den bestilte tjeneste har forsikringsselskapene litt ulik dekningspraksis. Vi anbefaler derfor at flyreiser/båtreiser/togreiser/pakketurer mv ikke avbestilles av forsikrede før den blir kansellert av leverandøren (dog må avbestilling gjøres før avreisetidspunkt). Dette gir leverandøren et større ansvar for å refundere kostnadene, samtidig som sannsynligheten for at forsikringsselskapet dekker avbestillingen er større. Det er spesielt forsikringer, som gratis medfølger et kredittkort, som kan ha begrensninger. Enkelte kredittkortforsikringer dekker ikke pandemier og andre dekker kun avbestilling ved akutt sykdom eller død.
For å få refusjon fra tjenesteleverandør kan det være forskjell på om reisen er bestilt direkte fra leverandøren eller via en tredjepart. Dersom man har benyttet en tredjepart er det vanskeligere å få refusjon fra tjenesteleverandøren.
Det er svært viktig at man sjekker vilkårene som gjelder for reisen som er bestilt og forsikringsselskapets vilkår.
Personalforsikring
Hovedregelen er at permitterte skal være med i personalforsikringen da de fremdeles er ansatt i virksomheten. Det vil være mulig å foreta endringer av forsikringsavtalen og oppsigelse av enkelte elementer. På kort sikt kan dette være kostnadsreduserende. Det er viktig at arbeidsgiver gjør en vurdering av tiltaket og tar et bevisst valg da viktige dekninger for ansatte kan bortfalle, spesielt i tider da f.eks. permitterte har mer fritid enn vanlig.
For nærmere informasjon om hvilke muligheter du har, og hva ditt forsikringsselskap tilbyr, tar du kontakt med din kundeansvarlig hos Söderberg & Partners.
Det vil være mulig å endre personalforsikringsavtalen og en reduksjon av avtalens omfang kan være kostnadsreduserende på kort sikt. Det er viktig at arbeidsgiver gjør en vurdering av tiltaket og tar et bevisst valg da viktige dekninger for ansatte kan bortfalle, spesielt i tider da f.eks. permitterte har mer fritid enn vanlig. Det kan også være mulig å velge flere betalingsterminer for avhjelpe bedriftens kortsiktige likviditetsbehov.
Enhver operativ virksomhet, med ansatte, må ha en løpende yrkesskadeforsikring som et minimum. Det kan være mulig å endre antall årsverk eller premie pr. årsverk basert på at ansatte er permitterte og ikke utfører aktivt arbeide for virksomheten. Forsikringsselskapene har litt ulik tilnærming til denne problemstillingen og endringer må tas opp med leverandør i hvert enkelt tilfelle.
Det er viktig å være klar over at en senere forbedring av forsikringsdekningene kan medføre at enkelte ansatte ikke oppfyller tegningskravene av helsemessige årsaker. Dette kan gi avslag, reservasjon eller karenstid for endringen.
Bedriften eller forsikringsselskapet har dessuten informasjonsplikt til alle ansatte om retten til å tegne fortsettelsesforsikring dersom man velger å redusere eller avslutte løpende forsikringer.
For nærmere informasjon om hvilke muligheter du har, og hva ditt forsikringsselskap tilbyr, tar du kontakt med din kundeansvarlig hos Söderberg & Partners.
Forsikringsselskapene dekker yrkesskader som oppstår ved bruk av pålagt hjemmekontor. Man lemper litt på reglene om at det må være en klar avtale om dette mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i den spesielle situasjonen Norge er midt opp i. Vi har alle et pålegg fra regjering og arbeidsgiver om å benytte hjemmekontor så langt dette er mulig.
Yrkesskadeforsikringen vil dekke den ansatte under utøvelse av arbeide for arbeidsgiver. Under pålagt hjemmekontor vil arbeidsplassen være den plass i huset/leiligheten der arbeid for arbeidsgiveren utføres.
Det kan dog være en krevende grensegang mellom hva som defineres som yrkesutøvelse og fritid ved bruk av hjemmekontor. Tilfeller som oppstår i gråsonen vil bli behandlet individuelt. Hvordan skal f.eks. dobesøk, kaffehenting, lunch mm. defineres. Private gjøremål som henting av post, lufting av hund, oppfølging av barn ol. vil ikke bli definert som yrkesskade selv om det inntreffer innenfor det som er definert som arbeidstid. Har man i tillegg til yrkesskadeforsikring dekket kollektiv fritidsulykke vil denne forsikringen normalt sett fange opp hendelser som ikke er definert som yrkesskade.
Ved skade må saken meldes på vanlig måte direkte til forsikringsselskapet. Vi i Søderberg & Partners stiller gjerne opp som rådgivere og kan bistå med korrekt utfylling av skademeldinger hvis man er i tvil.
Nei, kostnader ved karantene dekkes i utgangspunktet ikke av bedriftens forsikringer. Dersom det ikke er mulig å jobbe hjemmefra har ansatte rett til sykemelding i karantenetiden. Dersom sykemeldingen varer mer enn 16 dager vil sykelønnsforsikringen slå inn for de virksomheter som har dette produktet. Arbeidsgiver må betale sykepenger de første 16 dagene.
Når det gjelder rettigheter og muligheter hos NAV henvises det til www.nav.no.
Sykelønnsforsikring dekker lønnskostnader, ved sykemelding, etter at arbeidsgiverperioden på 16 dager har utløpt. Det må foreligge løpende sammenhengende sykemeldinger i perioden man søker å få dekning fra sykelønnsforsikringen. Det er ikke iverksatt noen spesielle forsikringsrettete tiltak knyttet til covid-19 viruset. Sykelønnsforsikringen utbetales til arbeidsgiver.
For sykelønnsutbetalinger fra NAV henvises det til www.nav.no.
Bedriftforsikring
Forsikringen (gjerne omtalt som maskiner, inventar, løsøre i forsikringsavtalen) gjelder i Norden med en total sumbegrensning som fremgår av vilkåret for ting som midlertidig er borte fra forsikringsstedet (adressen til bedriftens lokale).
Nei. For at forsikringen skal erstatte tapt husleie må det være som følge av en fysisk skadehendelse som hindrer leietakerne å drive sin virksomhet i de leide lokalene.
Mange av våre kunder informerer oss om at de har tilbudt leietakerne sine utsettelse av husleie for april 2020.
Bedrifter vil kunne få problemer med betaling av forsikringspremiepremie i tiden fremover. Forsikringsselskapene har samtidig innskjerpet mulighetene til å utsette betalingsfrister. Vi anbefaler å gå over til flere terminer, der det er mulig, for å spre likviditetsbelastning utover en lengre periode.
Det er også mulig å tenke litt alternativt ved f.eks. å øke egenandeler som igjen gir lavere premie. Ta kontakt med din rådgiver i Söderberg & Partners, så diskuterer vi gjerne alternativene og bistår med dette.
I de tilfeller at virksomheten endres må forsikringsselskapet underrettes om dette i de situasjoner denne endringen «er vesentlig» i forhold til den virksomhet som allerede er forsikret. Dette vil i praksis si at man starter opp med en virksomhet som åpenbart representerer en annen risiko enn tidligere. Er man i tvil om dette vesentlighetskriteriet så ta kontakt med oss.
Om det er aktuelt å midlertidig la bygning(ene) stå tomme, vil normalt forsikringen fortsette å løpe.
Det er viktig at forsikringsselskapet da får beskjed om dette med angivelse av dato fra når bygningen(e) står tomme.
Virksomheten har ansvar for regelmessig tilsyn, minst daglig, av byggene i denne perioden og f.eks. påse at de er oppvarmet, har påslåtte alarmer og stengte dører mv for å begrense mulighet for skade. Og at bygget ikke er påført skader uten at dette blir avhjulpet (tette vinduer, tak, snøtyngde ol.).
Verdifulle maskiner, varer og annet bør sikres spesielt og eventuelt transporteres og oppbevares et sikrere sted hvis det er mulig.
Virksomheten er også ansvarlig for å informere om når virksomhetene starter opp igjen, med angivelse av dato, slik at forsikringsselskapet blir informert.
Driftsavbrudd
Nei. Pandemi eller virus som Korona er unntatt i forsikringsselskapenes vilkår for avbrudd. Dette er et slikt tilfelle som anses som «Force Majeure», hvor forhold og situasjoner er utenfor de involverte parters kontroll, og erstattes ikke av forsikringen. For avbruddsforsikring betinger dette en fysisk skadehendelse.
Kredittforsikring
Ja. Inntil videre er dette mulig. En ordinær kredittforsikring dekker 90% av tapet grunnet konkurs, insolvens eller at dere av andre grunner ikke vil få pengene dere har krav på. Kundene skal i utgangspunktet godkjennes av kredittforsikringsselskapet i forkant.
Ta kontakt, så hjelper vi dere med mulighetene som finnes.
Marcus Engelberg
Salgsleder Kredittforsikring
Söderberg & Partners
E-post: marcus.engelberg@soderbergpartners.no
Tlf: 95 42 60 18
Ja. For små og mellomstore bedrifter er det mulig å forsikre samtlige av kundene deres (b2B), uansett hvordan finansiell styrke og rating kunden har. Her vil 60% av tapet bli erstattet, definert med en maksimal erstatning per kunde. Det er mulig å få erstattet 90% av tapet, men da skal kunden godkjennes av kredittforsikringsleverandøren i forkant. Hvis kunden ikke blir godkjent, frafaller også dekningen på 60%.
Merk at muligheten for å tegne denne type forsikring kan bli endret på kort varsel.
I forhold til kredittforsikringsavtalene dere har, så gjelder alle vilkår og krav inntil noe annet er kommunisert direkte fra kredittforsikringsselskapene.
Det er av aller høyeste viktighet nå at kravene følges. Det betyr at sene betalinger skal meldes inn før fristen som fremkommer av avtalen, at betalingsutsettelse kun kan gis med godkjennelse fra kredittforsikringsselskapet og at de generelle purre og inkassorutinene opprettholdes.
Kunde av Euler Hermes eller Atradius?
Selskapene har kommet med noen lettelser i forhold til vilkår og betalingsplikter som vil gjøre at dere har fått utsatte frister, samt mer fleksibilitet i forhold til inndrivelse av krav. Ta kontakt med oss for detaljer.
Vi legger ut forløpende informasjon når/hvis de andre leverandørene også vil komme ut med tilsvarende lettelser.
Vi hjelper deg!
Ta kontakt når utfordringene ut mot kundene melder seg, så hjelper vi dere med kommunikasjonen ut mot kredittforsikringsselskapet. Sammen kan vi se om vi finner løsninger som er best for alle parter.
Hvis dere har tegnet en kredittforsikringsavtale direkte med leverandør fra tidligere, gi oss beskjed slik at vi kan hjelpe dere i tiden som kommer.
Pensjon
Frykten fortsetter å prege markedene i takt med spredningen av COVID-19 utenfor Kina. Frykt utvikler usikkerhet, som forståelig nok oppleves som veldig høy gitt hvor uoversiktlig situasjonen er. Denne usikkerheten reflekteres i prisingen av aksjer og andre risikable aktiva, som igjen bidrar til å påvirke frykten og kursfallene videre. De siste dagers smittebegrensende tiltak iverksatt iblant annet Italia, Danmark og her hjemme i Norge illustrerer at myndighetene tar situasjonen på alvor.
Det er usikkerheten knyttet til det økonomiske omfanget av virusspredningen og konsekvensene av smittebegrensende tiltak, som har fått mange investorer til å kaste inn håndkleet. Samtidig har flere sentralbanker (deriblant Norges Bank i dag tidlig) allerede satt ned sine styringsrenter (i tillegg til andre stimulerende tiltak), og det er ventet at de fleste andre sentralbanker vil følge etter både med rentekutt og andre lettelser for å støtte økonomien og banksystemet. Andre simulerende tiltak fra finanspolitisk hold vil være et naturlig neste steg, i går kom den første store økonomiske krisepakken med 100 milliarder i låne- og garantiordninger slik at bankene kan finansiere bedrifter som får problemer. I skrivende stund er partiene på Stortinget enige om en krisepakke for å begrense de økonomiske virkningene av coronaviruset. Dette viser handlingskraft som er helt nødvendig i denne krevende situasjonen og som kan bidra til at de økonomiske konsekvensene reduseres.
Ytterligere informasjon
Det er forsikringsavtalen som bestemmer om permitterte skal omfattes av pensjonsforsikringen under permisjonstiden. Den enkelte virksomhet har ved etablering av pensjonsavtalen tatt stilling til dette spørsmålet og besluttet løsning er inntatt i avtalen.
Dersom behandlingen av permitterte likevel ikke er nevnt i pensjonsavtalen gjelder hovedregelen i pensjonslovgivningen. I henhold til §4-3 i Lov om innskuddspensjon skal permitterte ikke være med i pensjonsavtalen og kan derfor meldes ut med de konsekvenser det kan få for arbeidstaker, spesielt ved varig sykdom som inntreffer i permitteringstiden.
Når man går til det skritt å permittere medarbeider er det normalt sett fordi virksomheten sliter økonomisk og kostnader må reduseres. Ved vurdering av dette spørsmålet er nok ikke dagens corona-scenario hensyntatt.
Dersom du ønsker informasjon om hva din bedrift har valgt, eller gjøre endringer, tar du kontakt med din kundeansvarlig hos Söderberg & Partners.
Forsikringsselskapene prøver å lage fleksible løsninger for sine kunder når det gjelder permitterte ansatte. Permitterte kan utmeldes hvis pensjonsavtalen ikke sier at de skal være med i pensjonsavtalen med det grunnlaget de hadde før permitteringen inntraff.
To nye midlertidige alternativ ble gjort gjeldene 3.4, gjennom lovforslag fra Regjeringen. Permitterte ansatte kan bli stående i pensjonsavtalen uten innskudd, med eller uten risikopensjon. De nye løsningene er ikke i henhold til «lov om innskuddspensjon» eller «lov om foretakspensjon» men er midlertidige spesialløsninger foreløpig gyldig i 6 måneder fra lovens vedtaksdato. Perioden kan forlenges. Når den midlertidige perioden er over vil de avtalefeste reglene igjen gjelde.
Dersom man velger alternativet uten risikopremie vil den permitterte få tilbud om fortsettelsesforsikring for å kunne opprettholde risikopensjonen i en privat individuell ordning. Samlet pensjonskostnad vil bli betydelig redusert for arbeidsgiver. Fordelen for den ansatte er at man slipper utmelding og utstedelse av et individuelt pensjonskapitalbevis (PKB) for opptjent pensjonskapital. Ved endt permittering vil pensjonsgrunnlaget bli oppjustert til faktisk lønn og den ansatte har fremdeles all sin sparing i bedriftens pensjonsordning.
Det midlertidige alternativet uten innskudd og risikopensjon kan være krevende for forsikringsselskapene å løse, da deres systemer ikke er tilrettelagt for løsninger som ikke er ihht. de ordinære lovpålagte løsningene. Det er nødvendigvis ikke slik at alle pensjonsleverandørene vil klare å levere denne midlertidige løsningen.
For mer informasjon eller dersom den midlertidige løsningen ønskes er det viktig at man tar kontakt med kundeansvarlig hos Söderberg & Partners.
Ja, i henhold til Lov om innskuddspensjon §5.1 2.ledd kan pensjonsavtalen midlertidig endres ved at innskuddet i et bestemt år kan settes opp eller ned med inntil 25% av det som er fastsatt i pensjonsavtalen. Dersom bedriften har 15 medlemmer eller flere i pensjonsavtalen, må styringsgruppen informeres før endring kan gjennomføres.
En annen mulig løsning er å endre sparesatsene i pensjonsavtalen og eventuelt endre tilbake når tiden er moden for det. Man er da ikke avhengig av 12 måneders regelen eller den maksimale reduksjonen på 25%, som er nevnt over. Pensjonsordningen må dog minst være ihht. Lov om obligatorisk tjenestepensjon – OTP – på 2% av inntekt mellom 1G (NOK 99 858) og 12G (NOK 1 194 696). Denne løsningen betinger at det ikke er en tariffavtale som ligger til grunn for pensjonsavtalen eller at det eksisterer andre kontraktuelle bindinger. Tilsvarende regler som over gjelder for informasjon til ansatte gjennom styringsgruppen.
Avtalt uførepensjon vil ikke påvirkes av at sparesatsene i pensjonsavtalen endres. Dvs. at erstatning for uførhet, hvor første sykedag er i perioden med nedsatt sparesats, ikke påvirkes av endringen.
Nei, en pensjonsavtale kan ikke sies opp, men endres. Lov om obligatorisk tjenestepensjon definerer et minimumsnivå som må opprettholdes. Dette utgjør 2% sparing av lønn mellom 1G (NOK 99 858) og 12G (NOK 1 194 696), samt innskuddsfritak. Dersom bedriften har 15 medlemmer eller flere i pensjonsavtalen, må styringsgruppen informeres før endring kan gjennomføres.
Har bedriften midler stående på fond kan dette benyttes til, helt eller delvis, å betale påløpt innskudds- og pensjonspremie for å avlaste egen likviditet. Er du i tvil om din virksomhet har midler tilgjengelig tar du kontakt med din kundeansvarlige i Söderberg & Partners.
Behandlingsforsikring/Helseforsikring
Nei, behandlingsgarantien er ikke gyldig på ordinær måte. Det vil si at undersøkelser og behandlinger som må utsettes pga. korona-utbruddet ikke sees på som et brudd på garantibestemmelsen i avtalen. Både i det offentlige og private helsevesen er det unntakstilstand og ikke normal drift.
Nei, i henhold til regjeringens retningslinjer er alle fysikalske behandlere foreløpig stengt til 13. april.
Nei, behandling av Corona smitte er et akuttmedisinsk behandlingsbehov som kun behandles i det offentlige helsevesenet.
Ja, både videolege og helsetelefon er åpne og kan benyttes i henhold til forsikringsselskapets vilkår. Her kan man få faglig hjelp, stille spørsmål og samt at lege kan skrive ut resepter på medisiner.
Eiendom
På grunn av situasjonen med Korona-virus og i tråd med anbefalinger fra offentlige myndigheter, jobber de fleste av våre 70 ansatte nå hjemmefra. Alle har, takket være gode og sikre digitale løsninger, mulighet for å jobbe med både saker, dokumenter og besvare telefoner.
Tiltak iverksatt i Norge
Crawford har en gjeldende Business Continuity Policy og plan som følges. Crawford har med bakgrunn i denne og den foreliggende situasjonen løpende siste to uker iverksatt ulike tiltak for å ta ansvar for å hindre smittespredning. Generelt følger vi råd og pålegg gitt av norske helsemyndigheter.
Per 12.03.2020 har vi iverksatt følgende konkrete tiltak ved vårt kontor i Sandvika:
- Alle ansatte er teknisk utstyrt for å kunne arbeide fra hjemmet, herunder laptops med VPN-tilkobling og IP-telefoni, samt tilgang til alle våre systemer og kundesystemer. Det er tilrettelagt for god og hyppig kontakt med alle ansatte gjennom e-post, Teamstilgang og skype-møter.
- Vi har oppfordret til økt arbeid fra hjemmet og har per i dag ca 70% som jobber hjemmefra. Øvrige jobber fra kontoret. Det er forventet at andelen hjemmearbeidende vil øke noe grunnet ulike offentlig iverksatte tiltak (stengte skoler og barnehager etc). Vi anser at dette ikke nevneverdig vil påvirke vår leveranse.
- Alle ansatte er pålagt å rapportere inn planlagte fritids- og arbeidsreiser til utlandet. Alle utenlandsreisende blir per i dag pålagt 14 dagers arbeid fra hjemmet ved hjemkomst
- Vi har generelt skjerpet rengjøringsrutiner og håndhygiene på kontoret.
- Alle ansatte som viser typiske forkjølelses- eller influensasymptomer, er bedt om å jobbe hjemmefra / egenmelding inntil de er helt symptomfrie i minimum 24 timer.
- Vi har innstilt alle kurs og seminar og også begrenset kundemøter til et minimum.
- Ledergruppen i Norge samles daglig for å vurdere situasjon og iverksette de nødvendige tiltak.
Slik situasjonen er per i dag mener vi at vi fortsatt skal kunne levere den avtalte service på en god måte.
Med vennlig hilsen
Anja Knutsen
Sales & Marketing Director
Informasjon til våre samarbeidspartnere i forbindelse med Korona-virus!
Alle er jo i disse dager berørt av nevnte hendelse og If har tatt samfunnsansvar og iverksatt tiltak for våre ansatte og kunder.
Det er besluttet hjemmekontor for alle ansatte så langt det er mulig å gjennomføre uten at våre kunder blir berørt. Våre Skade- og Kundesenter er betjent som vanlig, men selvfølgelig er det stor trafikk og ventetid må påregnes.
For øvrig oppfordrer vi våre kunder til å følge med på oppdatert informasjon på if.no og europeiske.no.
Vi jobber som sagt så normalt som mulig og står til deres disposisjon gjennom telefon og mail hvis det skulle være noen spørsmål. Planlagte fysiske møter vil så langt det larseg gjøre bli gjennomført på skype.
Ta vare på hverandre!
Hilsen oss i If - Strategiske Partnere
Harald, Birgitte, Jesper, Janne og Marianne
Vi er pr dags dato fullt operative med alle ansatte på hjemmekontor.
Alle våre systemer og dokumenter er i skyen, slik at alt er lagt til rette for arbeid hjemmefra. Vi forventer ikke noe produksjonstap av betydning som følge av hjemmekontor.
Enkelt ansatte kan ha utfordringer med ansvar for barn som er hjemme fra skole / barnehage. Disse ansatte følges opp spesielt for å sikre at saksporteføljen følges opp godt.
Ingen ansatte er pr. dags dato syke som følge av viruset.
Ved spørsmål, ta kontakt på tlf. 924 09 376 eller torstein.bae@legal24.no.
Det er viktig at kjøper uansett melder sitt krav til selger for å bryte reklamasjonsfristen. Skulle kjøper oppleve utfordringer med å få bistand til å dokumentere skaden er det viktig at kjøper likevel tar kontakt med selgers skadeoppgjørsselskap, Claims Link, på tlf 67835130 eller post@claimslink.no, eller direkte til selger dersom selger ikke har tegnet boligselgerforsikring.
Dersom kjøper har tegnet boligkjøperforsikring så er det advokatfirmaet som representerer kjøpers boligkjøperforsikring som skal kontaktes.
Vi oppfordrer til å følge Eiendom Norges retningslinjer for gjennomføring av boligsalg mens Korona-epidemien pågår:
https://eiendomnorge.no/nyheter/koronautbruddet-og-boligmarkedet-article1804-919.html
Kontakt oss!
Vi er selvsagt tilgjengelig både på telefon og e-post.
Vi jobber hele tiden med å forbedre oss. Dersom det er noe du savner på siden vår, et spørsmål du ønsker svar på, eller om du har lyst til å gi oss andre tilbakemeldinger, setter vi stor pris på det.