Viktige endringer fra 1.1.22
Ved nyttår kom det flere endringer i pensjonslovgivningen som får konsekvenser både for den ansatte og for arbeidsgivere. Vi gir deg en oversikten.
Skatteetaten har besluttet at arbeidsgivere i privat sektor - fra januar 2021 - skal benytte A-meldingen til å rapportere hvilken pensjonsinnretning man benytter.
Forsikringsselskapene har i en tid utredet muligheten for å benytte A-melding til rapporetring av pensjonsgrunnlag fra arbeidsgiver til pensjonsinnretning. Dette arbeidet har kommet langt, og er allerede i test hos enkelte av pensjonsleverandørene.
I praksis betyr dette at man som arbeidsgiver kan foreta lønnsrapportering én gang, ett sted. Dette vil være tidsbesparende og forhåpentligvis sikre bedre datakvalitet over tid.
Løsningen vil bygges slik at forsikringsselskapet, i sitt system, setter opp hvilke lønnarter som skal være pensjonsgivende, for så å hente disse ut fra A-meldingen. For de fleste virksomheter vil dette fungere greit. For noen, med et mer avansert lønnsbilde med mange typer lønnsarter, kan det bli mer komplisert, og kreve mer tid for å tilrettelegge for pensjonsrapportering.
Pensjonrapportering via A-meldingen vil i startfasen være en frivillig løsning, som vi over tid håper kan bli en effektiviserende bransjestandard.
Bransjen jobber nå med utviklingen av rapporteringskonseptet, og vil rulle det ut etter hvert som det er teknisk mulig.
Ved nyttår kom det flere endringer i pensjonslovgivningen som får konsekvenser både for den ansatte og for arbeidsgivere. Vi gir deg en oversikten.
Maksimal innbetaling til individuell pensjonssparing reduseres med 62,5 %, fra kr 40 000 til kr 15 000.
Mer forutsigbar og rettferdig enn dagens ordning.